dodano: 09.04.2021 w kategorii: Linie lotnicze, Statystyki, Newsy | Tagi: , ,

Analiza rynku przewozów lotniczych cargo – LUTY 2021

W lutym przewozy lotnicze nadal silnie rosły. Tonokilometry towarowe (CTK) w całej branży wzrosły o 9% w porównaniu z lutym 2019 r., co oznacza poprawę w stosunku do styczniowego wzrostu o 4,1%.

W ujęciu miesięcznym cargo wolumeny wzrosły o 1,5%.

  • Rosnący popyt na usługi przewozu ładunków lotniczych jest napędzany ożywieniem gospodarczym „w kształcie litery V”. Również ładunek lotniczy zyskuje udział w światowym handlu towarami w porównaniu z innymi środkami transportu – jest to zjawisko typowe dla cyklu regeneracji gospodarki po recesji.
  • Przepustowość w całej branży nadal wykazywała tendencję boczną w lutym ze względu na uziemienie samolotów pasażerskich. Współczynnik załadunku pozostał na podwyższonym poziomie, 57,5%.

W lutym nastąpił dalszy wzrost wolumenu ładunków lotniczych, wspierane przez szersze ożywienie gospodarcze. Tonokilometry ładunkowe (CTK) wzrosły o 9% w porównaniu z lutym 2019 r., zastosowano porównanie bo tak wyglądała sytuacja przed pandemią. Miesięcznie, CTK wzrósł o 1,5% i powrócił do poziomów obserwowanych ostatnio w 2018 r. Chiny zaczęły negatywnie wpływać na biznes wojna handlowa (wykres 1). Zwróć uwagę, że szeregi czasowe zostały poprawione przez włączenie pewnej liczby mniejszych lotów linii lotniczych.

Ogólnobranżowy wynik CTK ukrywa różnice w różnych regionach. Podczas gdy ładunki przewożone przez przewoźników z siedzibą w Ameryce Północnej i Afryce są znacznie powyżej poziomów sprzed kryzysu już od wielu miesięcy, Linie lotnicze Azji i Pacyfiku, Bliskiego Wschodu i Europy osiągnęły (lub zbliżyły się) do poziomu z 2019 r. dopiero niedawno. CTK przewoźników z Ameryki Łacińskiej nadal pozostają w tyle za resztą branży, wykazując niewielką poprawę od IV kwartału 2020 r. (Wykres 2).

 

Jak wspomniano, tempo wzrostu ładunków na początku roku jest zniekształcane  przez różne terminy chińskiego Nowego Roku, który przypada w styczniu lub lutym. Aby uzyskać pełniejszy obraz siły popytu na przewozy lotnicze, połączyliśmy styczeń i luty razem i porównaliśmy je z te same dwa miesiące w okresie przed kryzysem (tj. 2019 r.). Doprowadziło to do wciąż solidnej stopy wzrostu CTK na poziomie 6,4%.

 

Kluczowi przewoźnicy nadal obsługują popyt na ładunki, czynniki makroekonomiczne nadal sprzyjają zapotrzebowaniu na przewóz ładunków drogą powietrzną. Globalny sektor wytwórczy nie został dotknięty w tak dużej mierze przez wzrosty liczby nowych wirusów na początku 2021 i nadal rozwija się w szybkim tempie, jak wskazuje globalny wskaźnik PMI dla przemysłu na poziomie 53,9 caly Luty (powyżej 50 oznacza wzrost w porównaniu z poprzednim miesiącem). Nowy komponent zamówień eksportowych w produkcji PMI – wiodący wskaźnik popytu CTK w przeszłości – podniósł w porównaniu ze styczniem i wskazuje na dalszą poprawę transportu lotniczego. Zwróć uwagę, że w przypadku 2020, między nimi wskaźniki osłabiły się. Jednak najnowsze dane pokazują, że związek został ponownie przywrócony (wykres 3).

Zakłócenia w łańcuchu dostaw związane z pandemią i wynikające z tego opóźnienia w dostawach nadal są korzystne dla ładunków lotniczych. W lutym średni czas dostaw do dostawców był dłuższy w drugim co do wielkości stopniu w historii badań PMI dla przemysłu. To znaczy że firmy mogą wybierać samoloty jako preferowany środek transportu, aby pomóc odzyskać część utraconego czasu w ich procesach produkcyjnych. Zablokowanie Kanału Sueskiego w marcu zaostrzy się jeszcze bardziej wąskie gardła w łańcuchu dostaw i mogą być odzwierciedlone w danych z następnego miesiąca.

Innym czynnikiem wspierającym jest to, że gospodarka światowa znajduje się obecnie w okresie ożywienia koniunktury, kiedy firmy zazwyczaj sięgają po transport lotniczy, a produkcja przebiega tak szybko, jak to możliwe aby sprostać rosnącemu popytowi na towary.

Wykres 4 pokazuje, że relatywne znaczenie ładunku lotniczego w światowym handlu towarami ostatnio wzrosła – podobnie jak tak było podczas powrotu po Globalnym Kryzysie Finansowym.

Odzyskanie zdolności przewozowej w transporcie lotniczym uległo spowolnieniu w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Wzrost liczby przypadków COVID-19 w niektórych regionach doprowadziły do ponownych blokad na które linie lotnicze zareagowały uziemieniem pasażerskich samolotów. To z kolei spowolniło dostępność przestrzeni ładunkowej w „lukach bagażowych”. Chociaż zdolność przewozowa przewoźników i wskaźniki wykorzystania wzrosły w tym samym okresie to jednak za mało, aby zachować poprzednią pojemność (wykres 5). Ładunek dostępny w całej branży tonokilometry (ACTK) były o 14,9% niższe w porównaniu do tego samego okresu w lutym 2019 r. – niewielka poprawa w porównaniu ze spadkiem o 16,6% w styczniu. W ujęciu miesięcznym, ACTK wzrosły częściowo o 3,6% rekompensata spadku z poprzedniego miesiąca (-5,5%).

Wynik obejmujący całą branżę ukrywa różnice jakie są między regionami. Podczas gdy pojemność przewoźników Afryki i Północy Amerykańscy powróciła do poziomu sprzed kryzysu (ACTK wzrost odpowiednio o 6,6% i 1,9% względem lutego 2019 r.), przewoźnicy z Ameryki Łacińskiej i Azji i Pacyfiku ACTK nadal odnotowują spadki o 30-40% w porównaniu z okresem sprzed kryzysu. Ponieważ globalny popyt wzrósł, współczynnik obciążenia ładunków w całej branży osiągnął rekordowy wynik na poziomie 57,5%. W na poziomie regionalnym przewoźnicy z Azji i Pacyfiku podają najwyższe współczynniki obciążenia (69,2%), Europejscy przewoźnicy (64,1%).

 

Międzynarodowe CTK kontynuowały wzrosty rosnąc o 2,3% miesiąc do miesiąca. W porównaniu z poziomami sprzed kryzysu (wykres 6), ekspansja CTK pozostała niezmieniona od poprzedniego miesiąca. Silny wzrost styczniowy można jednak przypisać słabym wynikom dwa lata temu.

Afrykańscy przewoźnicy są na czele międzynarodowego wykresu wzrostu CTK, publikując solidny wzrost o 44,2% w porównaniu z lutym 2019. Mniejsze szlaki handlowe Afryka-Azja były głównym motorem napędowym regionu (lepsze wyniki + 107%). Zwróć uwagę, że rynek afrykański jest stosunkowo mniejszy w porównaniu z resztą (2% udział CTK), a więc nawet niewielki zmiany wolumenów powodują nadmierną zmienność wzrostu.

 

Międzynarodowe CTK obsługiwane przez przewoźników z Ameryki Północnej wzrosło o 17,4% w porównaniu z sytuacją sprzed kryzysu (poziom luty 2019) oraz o 0,9% miesiąc do miesiąca. Szybkie uzdrowienie regionu zostało wsparte przez poprawiająca się aktywność gospodarcza i rosnąca popularność zakupów online w warunkach blokad/lockdownów. Spośród kluczowych rynków międzynarodowych regionu Azja-Północna Ameryka najsilniejszym graczem (+ 39% w porównaniu z lutym 2019) pozostała Azja ze względu na silny popyt w USA na towary wyprodukowane w Azji. Bodziec w wysokości 1400 USD w formie czeków dla gospodarstw domowych w USA prawdopodobnie będą dalej wspierać apetyt klientów na handel elektroniczny. Co więcej, Stany Zjednoczone mają poziomy zapasów na znacznie poniżej średniej od czasu początku 2021 roku, co oznacza, że firmy mogą preferować prędkość transportu lotniczego w celu uzupełnienia zapasów.

 

Międzynarodowe CTK przewoźników z Azji i Pacyfiku wzrosły 10,5% w lutym w porównaniu do tego samego miesiąca w 2019 roku. Wolumeny ładunków dostosowane sezonowo wzrosły o 3,1% – druga najszybsza poprawa wśród regionów po Afryce. Jako główne globalne centrum produkcyjne region skorzystał na szybkiej odbudowie światowy sektor wytwórczy i działalność gospodarcza ogólnie. Rzeczywiście, wszystkie oprócz jednego kluczowego regionu int’l szlaki handlowe są w pełni odzyskane z CTK znacznie powyżej poziomy sprzed kryzysu.

 

Międzynarodowy wolumen ładunków przewoźników z Bliskiego Wschodu wzrósł o 8,8% w porównaniu z okresem sprzed kryzysu i 6,8% w porównaniu do stycznia. W regionie rynki, ME-Asia i ME-Nth.Am wykonały najsilniejszy wzrost od kolejnego miesiąca (o 27% i 17% w porównaniu z lut 2019).

 

Europejskie linie lotnicze zgłosiły 4,7% międzynarodowego CTK (w lutym 2021. Miesiąc do miesiąca  CTK wzrosł o 2,3%. Chociaż wiele państw europejskich stanęło w obliczu nowych blokad sektor produkcyjny regionu wykazuje niewielki wpływ lockdownów i nadal wspiera przewozy lotnicze.

 

Ameryka Łacińska. Lokalni przewoźnicy udostępnili 20,5% mniej wolumenu ładunków w porównaniu do 2019, a ich pojemność wciąż stanowiła mniej więcej połowę stanu przedkryzysowego. W Ameryce Środkowej i Południowej rynki, skurczyły się o ~ 40% i przeważyły na całość zapotrzebowania na transport lotniczy na trasach północno-środkowo-zachodniej Am (+ 10%). CLF były znacznie poniżej średniej, co wskazuje, że ich powolne odbicie wynika z raczej ze słabego popytu na ładunki niż braku zdolności przewozowej.

 

Źródło: IATA